Τετάρτη, 2 Ιανουαρίου 2013

Τι μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η Γη είναι στρόγγυλη;

Υπάρχουν δύο είδη γνώσης: Η δηλωτική και η διαδικαστική. Ωραία θα πει κάποιος, αυτό είναι γνωστό από πολύ παλιά. Από τον προηγούμενο αιώνα, τη δεκαετία του 1980.

Στην ελληνική εκπαίδευση η κυριαρχία της δηλωτικής γνώσης έχει οδηγήσει σε γενιές αποφοίτων που απέχουν πολύ από την κατανόηση της προέλευσης της γνώσης και απλά αποδίδουν αυτό που κάποιος ή κάτι τους δήλωσε πως είναι έτσι. Απλά έχουν μάθει να απομνημονεύουν και έτσι χτίζεται ένα μέλλον που πολλοί δάσκαλοι δεν μπορούν να ξεφύγουν από αυτό που η εκπαίδευση τους έδωσε. Με τη σειρά τους το μεταφέρουν σε επόμενες γενιές: Στην καλύτερη περίπτωση μηχανισμούς απομνημόνευσης.

Η συνάντησή μου με ομάδα νέων μαθητών οδήγησε στην αποκάλυψη πως ενώ γνώριζαν ότι η Γη είναι (ας το πούμε έτσι) στρογγυλή, οι περισσότεροι είχαν αδυναμία να δικαιολογήσουν "τι είναι αυτό που τους οδηγεί" να δηλώνουν κάτι τέτοιο.

Δεν μου έκανε εντύπωση επειδή το θέμα είναι αρκετά παλιό, αλλά το θεώρησα ως διεγέρτη για να αναρτήσω το παρακάτω video: